Η δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Ελλάδα φοβίζει εμπόρους και τράπεζες, με αποτέλεσμα οι επιλογές της χώρας για εισαγωγή του μεγαλύτερου μέρους του πετρελαίου της να περιορίζονται στο Ιράν.Οι έμποροι, σύμφωνα με το Reuters, λένε ότι η Ελλάδα έχει στραφεί στο Ιράν ως ύστατη επιλογή προμηθευτή, παρά την αυξανόμενη πίεση από την Ουάσιγκτον και τις Βρυξέλλες για να σταματήσει το εμπόριο ως μέρος μιας εκστρατείας κατά του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης.
Φαίνεται ότι σχεδόν παρέλυσαν οι συμφωνίες για πετρέλαιο σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, η οποία έχει τέσσερα διυλιστήρια, δείχνοντας ότι το εμπόριο στην Ευρώπη θα μπορούσε να επιβραδυνθεί λόγω των φόβων, που προκάλεσε η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη και που απειλεί να εξαπλωθεί σε άλλες χώρες.
"Εταιρείες σαν εμάς δεν μπορούν να έχουν συμφωνίες μαζί τους. Ενέχει πάρα πολλούς κινδύνους. Ίσως οι ανεξάρτητοι έμποροι να είναι περισσότερο έτοιμοι για αυτό", δήλωσε επιχειρηματίας μεγάλης διεθνούς εταιρείας πετρελαίου.
"Το οικονομικό μας τμήμα αρνείται να κάνει συμφωνίες με αυτούς. Όχι ότι δεν πληρώνουν. Απλά για προληπτικούς λόγους", δήλωσε ένας επιχειρηματίας μεγάλου εμπορικού οίκου.
"Δεν μπορέσαμε να βρούμε κάποια τράπεζα για να μας χρηματοδοτήσει. Καμία τράπεζα δεν θέλει να χρηματοδοτήσει μια συμφωνία γι 'αυτούς. Χάσαμε κάποιες καλές ευκαιρίες εκεί", ανέφερε άλλος επιχειρηματίας.
Περισσότεροι από είκοσι Ευρωπαίοι έμποροι σε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και εμπορικούς οίκους, δήλωσαν ότι η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης έχει αναγκάσει την Ελλάδα να σταματήσει την αγορά αργού από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακστάν κατά τους τελευταίους μήνες.
Η Ελλάδα, χωρίς εγχώρια παραγωγή, εξαρτάται από τις εισαγωγές πετρελαίου και το 2010 εισήγαγε 46% του αργού πετρελαίου της από τη Ρωσία και 16% από το Ιράν. Η Σαουδική Αραβία και το Καζακστάν παρείχαν 10% καθεμία, η Λιβύη 9% και το Ιράκ 7%, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία διύλισης, τα "Ελληνικά Πετρέλαια", αρνήθηκε ότι αντιμετωπίζει οποιαδήποτε δυσκολία κατά την αγορά του αργού και αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά με την ακριβή κατανομή των προμηθειών πετρελαίου. Η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία διύλισης στην Ελλάδα, της "Motor Oil Hellas", αρνήθηκε κάθε σχόλιο.
Τα τέσσερα διυλιστήρια στην Ελλάδα, που ανήκουν στα "Ελληνικά Πετρέλαια" και την "Motor Oil", μπορούν να επεξεργαστούν περί τα 400.000 βαρέλια την ημέρα. Το ποσό αυτό έχει μειωθεί σε περίπου 330.000 βαρέλια ημερησίως τους τελευταίους μήνες λόγω εργασιών συντήρησης και αναβάθμισης.
Στοιχεία για αποστολές, που ελήφθησαν από το Reuters, έδειξαν τέσσερα φορτία αργού προερχόμενα από τη Μέση Ανατολή (Sidi Kerir στην αιγυπτιακή Μεσόγειο) προς την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο. Τρία απέπλευσαν τον Οκτώβριο. Οι έμποροι είπαν ότι όλα είναι ιρανικό αργό και περισσότερα θα ερχόταν τον Νοέμβριο.
Οι εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες υπόκεινται σε κυρώσεις, αλλά εξακολουθούν να είναι απολύτως νόμιμες για την Ευρώπη και την Ασία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επισήμανε αυτή την εβδομάδα ότι θεωρεί τις κυρώσεις κατά του Ιράν για το πετρέλαιο ζήτημα λίγων εβδομάδων, έπειτα από την υπηρεσία του ΟΗΕ, που δήλωσε ότι η Τεχεράνη έχει εργαστεί στο σχεδιασμό πυρηνικών βομβών.
Το είδαμε ΕΔΩ